Köpvillkor
Villkoren nedan reglerar förhållandet mellan dig som kund och Karla konsthantverk (580902-3988) när du handlar på karlakonsthantverk.se över internet. För att få handla måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel. Det är därför viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning. Det är alltid priserna och villkoren vid beställningstillfället som gäller. Priserna är styckpriser inklusive moms om inget annat anges.
Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter och slutförsäljning.
Konsthantverk
Alla produkter i nätbutiken på www.karlakonsthantverk.se är designade av konsthantverkare och tillverkade i Sverige. De flesta produkterna är tillverkade för hand av konsthantverkaren själv. Detta innebär att det finns små variationer på produkterna som uppstår av handens arbete. Alla handgjorda produkter är unika och kan skilja sig något från produkten på bilden. Tänk även på att färgåtergivningen kan variera på olika bildskärmar.
Ringstorlekar
Storleken på ringar kan mätas på olika sätt, de vanligaste är att man mäter den invändiga diametern eller den invändiga omkretsen. Till våra produkter anges ringens storlek i båda måtten; invändigdiameter/invändig omkrets. Om du inte vet din ringstorlek kan du mäta fram den på några olika sätt. Prova gärna flera metoder för att öka sannolikheten att du mätt fram rätt storlek.
Metod 1: Ta en befintlig ring du har hemma som du vet passar på det finger där du vill ha ringen. Mät ringens invändiga diameter med ett skjutmått eller en linjal. Du har nu din ringstorlek i mm.
Metod 2: Ta en befintlig ring du har hemma som du vet passar på det finger där du vill ha ringen. Mät ringens invändiga omkrets med ett måttband. Du har nu din ringstorlek i mm.
Betalningsvillkor
Karla Konsthantverk erbjuder PaysonFaktura, bankgiro och Swish som betalningssätt. Du väljer önskat betalningsalternativ när du slutför ditt köp i kassan. För fakturaköp så skickas fakturan till den mailadress som du angav vid köpet, när lagret packat och skickat din order.
Skulle en vara saknas på din beställning regleras kostnaden på fakturan som skickas ut och den reservation som gjort på ditt konto för dig som handlar med kortköp.
Vid retur justerar/makulerar Kundtjänst fakturan eller återför pengar till ditt kort via Payson. Det kan ta 2-3 arbetsdagar innan din faktura justeras. För frågor om din faktura och betalning med kort kontaktar du Payson direkt i första hand.
Betalningsalternativ som erbjuds genom Payson Checkout är:
faktura, direktbetalning och kort. Villkoren kan du läsa här, paysons betalningsvillkor (länk)
Payson Faktura ligger som förvalt betalningsvillkor.
Kortbetalning / Internetbank
Kortbetalning, är möjligt med VISA och MasterCard. Direktbetalning via bank, är möjlig för dig som är kund hos Handelsbanken, Swedbank, SEB, Nordea eller Danske Bank. Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se.
Betalningsvillkor för PaysonFaktura är 14 dagar. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Bankgiro
Du kan även välja att betala direkt till Karla Konsthantverks bankgiro som förskottsbetalning.
Swish
Du kan även välja att betala direkt till Karla Konsthantverks Swish som förskottsbetalning.
Orderbekräftelse
När du har godkänt din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-post. Om någon vara du beställt skulle vara slut får du ett e-postmeddelande om detta snarast efter du lagt din beställning. Du kan då välja om du vill beställa något annat eller om du vill få pengarna tillbaka.
Om något inte stämmer på din orderbekräftelse, kontakta oss snarast så vi kan hjälpa dig med ändringen. Efter att din order har packats går den inte att ändra. Vi förbehåller oss rätten att stryka en beställning i de fall vi anser det befogat. Alla varor förblir respektive konsthantverkares eller Karla konsthantverks egendom tills full betalning har erlagts.
Leverans
Alla beställningar postas inom 1-5 vardagar, om du vill att beställningen ska postas på ett senare datum kan du ange det i meddelandefältet i kassan. Alla paket skickas med Postnord och delas ut enligt Postnords villkor. Normalt levereras de 1-2 vardagar efter att de skickats. Frakt- och expeditionsavgifter inom Sverige kostar just nu 69 kr oavsett hur mycket du beställer. Vid avhämtning i butiken på Nedre gatan finns produkterna på plats i butiken inom 48 timmar och de måste hämtas inom 10 dagar om de ej är betalda och inom 20 dagar om de är betalda. Vid beställningsvaror som tillverkas efter beställning gäller att de måste hämtas inom 10 dagar från det att vi meddelat att varan är klar.
Tänk på att kontrollera adressen om du skickar till någon annan. Observera att mottagaren kan behöva legitimera sig för att hämta ut ett paket (om du skickar till ett barn, skriv förälders namn som mottagare, då alla barn ej har id-handlingar). Felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter kan göra att paketet skickas till fel adress eller kommer bort i posthanteringen! Vi ersätter inte förlorade paket om felaktiga eller ofullständiga adressuppgifter lämnats. Ovanstående leveranssätt och priser gäller endast inom Sverige.
Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning.
Obs! Den som returnerar en vara står för returfrakt och transportrisk (dvs att varorna ska komma tillbaka till oss i nyskick). Paketera varorna väl (du får inte sätta klistermärken eller dylikt direkt på produkterna eller produktförpackningarna). Det säkraste är att använda samma förpackning för returen som du fick varorna i. Vi löser inte ut försändelser som inte fått returnummer från oss och/eller inte är fullt frankerade. Tänk på att returnerad vara måste vara oanvänd och förpackad i obruten originalförpackning.
Om du vill returnera en vara, skicka e-post till [email protected] med ordernummer och vilken vara det gäller. Du får då ett svar med information och returnummer från oss. Alternativt kan du ringa oss på 070 - 30 585 60 under kontorstid. Ange vad du önskar byta mot eller om pengarna ska returneras. Vi skickar ett e-postmeddelande till dig när den returnerade varan har anlänt. Vi återbetalar pengarna inom 14 dagar efter godkänd retur.
Om en vara är felaktig, felexpedierad eller transportskadad kontakta oss så snart som möjligt på [email protected]. Specificera vilken produkt det gäller och beskriv problemet. Ange ordernummer så vi snabbt kan hitta beställningen i vårt system. Du får ett returnummer av oss och hjälp att lösa problemet antingen med en ny vara, reparation, pengarna tillbaka eller eventuellt prisavdrag. Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Vi debiterar 200:- för att täcka våra hanteringskostnader/frakt för ej uthämtade/utlösta paket där beställningens totala värde understiger 1000:- (inkl frakt och eventuell fakturavgift). För beställningar som överstiger totalt 1000:- debiteras 400:- för att täcka våra kostnader.
Nyhetsbrev
Du som anmält dig till Karla Konsthantverks nyhetsbrev kan själv, när som helst, avanmäla dig genom att klicka på en länk i mailet. Vi medverkar ej till att skicka SPAM, utan skickar endast nyhetsbrev till dem som godkänt detta.
Kundtjänst
Du är välkommen att kontakta oss via e-post, [email protected], eller telefon 070 - 30 585 60. Vi försöker alltid svara på frågor som rör en beställning inom 4 timmar (vardagar), men det kan ta upp till 48 timmar om vi t ex väntar svar/besked från en leverantör eller Postnord.